Implementasi Pojok Baca Sebagai Sarana Menumbuhkan Minat Baca di Miss Proto 02 Kedungwuni Pekalongan
DOI:
https://doi.org/10.64994/iemj.v1i1.2Keywords:
Program, Reading Corner, Miss Proto 02 KedungwuniAbstract
This study aims to describe the reading corner program at MISS Proto 02 Kedungwuni Pekalongan. The type of research used is field research while the approach used is a qualitative approach. The data sources used came from primary and secondary data. While the method of collection through observation, interviews, and documentation. This research uses descriptive analysis. The results showed that the implementation of the reading corner of MISS Proto 02 Kedungwuni Pekalongan includes various aspects, including planning, namely forming a student reading corner team and appointing a mentor. Then, implementation, namely during Indonesian language lessons and during the second break. Furthermore, evaluation, namely evaluation through the supervising teacher and evaluation based on student records.
References
A M, Sardiman. 2015. Interaksi dan Motivasi belajar Mengajar. Cet. IV; Jakarta: CV. Rajawali
Abdurrahman, Mulyono. 2012. Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta : Rineka Cipta. Achmad H.P dan Alek A. 2014. Bahasa Indonesia Untuk Perguruan Tinggi Jakarta: Prenada Media
Anjani, Sri, Nyoman Dantes, dan Gede Artawan. 2019. Pengaruh Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sd Gugus II Kuta Utara. JURNAL PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia. Vol. 3, No. 2
Arikunto, Suharsimi. 2004. Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta
Artana, Ketut. 2016. Upaya Menumbuhkan Minat Baca pada Anak. Jurnal Pustakawan Utama Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 2, No. 1
Astuti, Dwi Puji. 2013. Minat Baca Penentu Kualitas Bangsa. Jurnal-jurnal. Pendidikan, Vol. 2. No. 3
Dalman. 2014. Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers
Dewi, Fitri. 2021. Pengaruh Metode Lambung TA terhadap Minat Membaca Peserta Didik Kelas III SDN No. 51 Lauwa. Jurnal Papeda, Vol. 3, No. 1
Djaali. 2013. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Endriani. Ani. 2017. Indikator Minat Belajar 2011. dalam aniendriani.blog.spot.com. diakses pada tanggal 10 Juni 2023
Faizah, Hikmatul. 2020. Strategi Peningkatan Minat Baca Literasi Islam Pada Anak Oleh Pengelola Perpustakaan Atap Welit di Desa Lolong Kecamatan Karanganyar. Skripsi PGMI. Pekalongan: IAIN Peklongan
Fathurrohman, Muhammad dan Sulistyorini. 2012. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Teras
Fauzi, Ahmad 2014. Psikologi Umum. Cet. II; Bandung: CV. Pustaka Setia. Iskandar. 2012. psilologi pendidikan. ciputat: Gaung Persada Press
Kadarsih. 2020. Peran Kompetensi Pedagogik Guru PAI Dalam Memotivasi Minat Baca Siswa SMP Negeri 1 Petarukan Kabupaten Pemalang. Tesis PAI. Pekalongan: IAIN Pekalongan
Kalida, Muhsin dan Moh. Mursyid. 2014. Gerakan Literasi Mencerdaskan Negeri. Yogyakarta: Aswaja Pressindo
Leonhardt, Mary. 2017. 99 Cara Menjadikan Anak Kerajinan Membaca. Cet. V. Bandung: Kaifa
Maharani, Ony Dina, Kisyani Laksono, dan Wahyu Sukartiningsih. 2017. Minat Baca Anak-Anak Di Kampoeng Baca Kabupaten Jember, Jurnal Review Pendidikan Dasar:Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. Vol. 3, No. 1
Mahmud. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Bandung:Pustaka Setia
Majid, Abdul.2012. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Martaulina, Sinta Diana. 2014. Bahasa Indonesia Terapan Yogyakarta: CV Budi Utama. Moeloeng, Lexy J.2006. Metodologi Penelitian Kualitatif Bandung:Rosda Karya
Muhadjir, Noeng. 1998. Metode Penelitian Kualitatif. Yogyakarta:Rake Sarasin. Nurbaka
Cholid dan Abu Ahmadi. 2003. Metode Penelitian Jakrta: Bumi Aksara. Nurhadi. 2016. Teknik Membaca. Jakarta: Bumi Aksara
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rissa Shofiani, M Afrizal (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



